Sekadar Renungan...

Usah dipersoal "Mengapa" dan "Kenapa",lantaran kita tidak mampu mengubah realiti, Bukankah takdir akan sentiasa mengatasi tadbir? Tunduk dan akurlah pada takdir dengan mengatur sebaik-baik tadbir"

Sunday, May 8, 2011

MONOLOG DI HARI JADI...

"kita akan temui semula sesuatu yang hilang ditempat kita kehilangannya.sering kali kegagalan memberi kita peluang untuk bermula dengan lebih baik"

Entah mengapa, dihari lahir kali ini hatiku sayu sekali, ucapan tahniah tidak dapat mengusir segala kesepian yang menjengah. hati terpasung oleh kata-kata yang pernah diucapkan oleh Sayyidina Ali:

" Manusia semua tidur, bila mati baru mereka jaga"

katakata itu menusuk ke lubuk hati, merobek robek sisa-sia kegembiraan yang masih bersisa. Apakah aku masih tidur? AHH..tidur yang sangat panjang kalau begitu. Teringat pula kata Imam Gahazali"

"Ada manusia yang sedang ketawa ria, sedangkan kain kafannya sedang dirobek-robekkan"

YA, ari ini ari ulang tahun ku. sudah hampir separuh abad aku bernaung di bawah langitMU , Ya ALLAH.. belum pun aku terasa mejadi ihambaMU yang sebenar. Masih berpura-pura , alangkah alpa dan berdosanya aku. Apakah sisa umurku masih panjang? atau hanya seketika lagi? Aku tidak pasti.

Ketika ramai teman mengucapkan selamat panjang umur,hakikatnya umurku semakin pendek. BUkankah tarikh mai setiap insan telah ditetapkan. di hari ini. esok danlusa aku menapak lagi.. semakin hampir pada kematian yang dijanjikan. Duhai , tertipunya aku ketika menerima ucapan selamat hari jadi..selamat pulakah hari matiku??

Aku belum bersedia untuk bertemu MU , ya ALLAH ,walaupun aku tahu, siapalah aku untuk menyatakan tidak dan tunggu. Ya ALLAH segala kekuatan hanya padaMU.. jua.. KAU yang Maha tahu apa yang terbaik buatku. Aku merayu padaMU ya Allah..pada tarikh ini aku megemis keampunanMU..dengan tangan yang berdosa, dengan hati yang tercela. Jika tidak mengenangkan yang ENGKAU MAHA PENGAMPUN. aku tidak akan datang YA ALLAH rasa mau dan hina untuk meminta..apa kah aku diterima?

Ya ALLAH,
pada hari ini , ku pinta leraikan lah segala kekusutan di fikiranku. Mohon dijinakkan nafsu liarku. Tenangkan lah gelojak hati ini , wahai yang MAHA ADIL,kutiplah aku untuk menumpang sekalipn di pinggiran rahmatMU..walau sering aku lupa, namun aku sentiasa mendamba.

Entah mengapa, gelombang rasa ini sering datang dan pergi. gelombang mujahadah ini tidak pernah tenang. Jangankan mutmainnah, malah ammarah pula yangs ering melanda, kekadang aku sendiri bertanya, aku kah ini? Terasa diri ini bersalin dua. tida dan ...Ya ALLAH..jauhkanlah aku daripada topeng munafik yang menipu daya ini.

Aku bukan lah Hanzalah yang mencurigai dirinya munafik walau taqwanya melimpah. Bukan jga Umar al-khattab yang tega memukul diri walaupun sedikit berdosa. Pun bukan seumpama Rabatul adawiyah yang sentias berkata "SESUNGGUHNYA ISTIGHFARKU MENMERLUKAN SATU ISTIGHFAR

Aku juga tidak mampu menangis kerasa dosa . hatiku keras amat. ku cuba menangis dengan berasa kesal. tapi gaga mengapa aku tidak mahu menangis kerana gagal menangis? YA ALLAH.. kerasya hatiku ini.. mohon lembutkanlah ..YA RABBI..atau mohonku diberi hati yang lain.. Hati yang ada ini bagaikan sudah mati YA ALLAH..

Aku kembara telah jauh. Namun kolam hatiku kian keruh. Beban tambah berat, diriku kian penat.Urusan kian payah.Jiwa semakin gundah , Jesteru, mudah-mudahan dihari lahirku ini aku akan dilahirkan semula. Lahir sebagai insan yang snetiasa mengingati MU...yang mampu hidup antara kekangan takut dan lingkungan harap. Takut kalau kalau di murkai. Harap minta minta di ampuni.

Buat sahabat, Teman dan kenalan.. Terima kasih diatas ingatan kalian. Pada yang jauh , Maafkanku kerana gagal mendekat. Pada yang hampir, Maaf kerana tidak pandai membelai. Akhirnya ,terima lah secebis kataini (mungkin inipun masih dari trowong jiwaku yang gelap gelita)

kata pujangga.
"Kita akan temui semula sesuatu yag kita hilang ditempat yang kita kehilangannya..dan suatu pengakhiran kekadang membawa kita kepada suatu permulaan yang lebih baikTerigat aku kata berharga..

( Dalam kehidupan ini,, kerap kali yang kita lihat sebagai satu pengakhiran , rupa-rupanya adalah satu permulaan yang baru)

Mudah-mudahan ini adalah satu permulaan yan baru. amin ya robbal a'laminn

Yakinlah sesuatu yang ditakdirkan berlaku, pasti berlaku. Belajarlah melepaskan usah dicalarkan iman dengan istilah "jika dan "kalau", Innalilah, redha dan pasrahkah dengan istirja' Walau ditangan dan dibawah mata sendiri, andai ditakdirkan hansur, terlepas dan musnah. pasti puan juga.Paling penting, bersangka baiklah ..ALLAH akan menyelamatkan , ALLAH akan memberikan ketenangan dan keamanan. Pahit jadi ubat. manis jadi Madu...tetap menjadi ubat.

Kita didunia umpama layang lauang di lagit takdir. Kita trbang tinggi, rendah jauh, dekat hanya di lembayung iradah -NYA. kita aka terbang selagi ada angin dibekalkan..selagi kertas tidak koyak. selagi ranka masih teguh .Tapi apabila tali sudah ditarik. turunlah dengan redha. kita tidak berhak untuk terus "terbang" sekiranya maut menjemput pulang..

Petikan
Dimana DIA dihatiku
Pahrol MOhd Juoi


2 comments:

  1. Selamat Ulang Tahun TYCO ku....moga diberkati Allah selalu...doakan kejayaan saya juga..(^___^)

    ReplyDelete