Sekadar Renungan...

Usah dipersoal "Mengapa" dan "Kenapa",lantaran kita tidak mampu mengubah realiti, Bukankah takdir akan sentiasa mengatasi tadbir? Tunduk dan akurlah pada takdir dengan mengatur sebaik-baik tadbir"

Monday, April 25, 2011

"Memaafkan orang lain bererti memaafkan diri sendiri, hidup terlalu singkat untuk membenci, sucikanlah hati mencari ILLAHI"

Selagi kau tidak bahagia dengan kebahagiaan orang lain, otu petanda kau sendiri tidak bahagia. Pujuk dirimu bahagia apabila melihat "musuh-musuh" mu bahagia. walaupun pernah disakiti sekali, kalu akan disakiti berkali-kali jika terus mengenang perbuatan mereka. Dan palinng derita ,, jika kau merasakan mereka sedang membina istana kebahagiaan di atas tapak kedukaanmu.

Wahai diri,
ingatlah ..segala gerak dan laku makhlum adalah dengan izin ALLAH juga.Jika datag orang menghadiahkan air mata..ALLAH sedang mendidikmu tentang sifat "sabar". Jangan dilihat manusia sebagai "sebab", lihat dengan mata hati yang ALLAH jua menjadi "musababil asbab". Jika kau disakiti oleh dia, DIA sedang mengajarmu erti Redha.

Kita bukan malaikat untuk perus pasrah tanpa terusik oleh calar dan cakar insan. Namun, ada ketika-ketika yang sangat kritikal untuk kita bertahan dan katakan.. tidak ada keadilan yang mutlak didunia ini. Mungkin sahaja "penjahat" yag pandai bermuka-muka akan terus dijulang sebagai wira. Dan hamba sejati yang mempunyai "hati emas" akan terus dihenyak sebagai tawanan dipenjara hiba dan cela.

Bahagialah dengan kebahagiaan orag lain. Terimalah hakikat kita bukan TUHAN yang mencatur rezeki dan nikmat untuk hamba-hambaNYA. Jangan kau tanyakan mengapa dia dilebihkan , aku dikurangkan ? Mengapa dia yang licik dengan gelecek segala stratgik dimenangkan sedang aku yang ebrsenjatakan kebenaran dan kesederhanaan selalu dikalahkan?

Disini tidak lama, disana jua tempat berehat segala penat. Keyakinan terhadap hari akhirat akan menyebabkan kita kuat menghadapi tpuan dunia. Keimanan kepada TUHAN akan menimbulkan rasa sabar menghadapi keerenah insan.

Belajarlah daripada nabi Yahya dan Zakaria yang digergaji mati tanpa dapat melihat bunga-bunga kemenangan. Belajarlah daripada Sumayyah dan Yasir yang terbunuh tanpa sempat melihat daulah Islamiah dan empayar Islam berkembang.

Mereka tidak dapat kemenangan... tetapi mereka tidak hilang ketenangan.!!!!

wahai diriku, mereka (salafussoleh itu) menjadi "besar" kerana menghadapi ujian yang besar. Mereka mempertaruhkan nyawa. Padahal aku,kamu dah kita terlalu kecil justeru yang dipertaruhkan cuma "HARGA DIRI" .Terasa diri ditipu, dipersenda dan diperkotak-katikkan serta tidak dihargai.

Sedarilah , yang tercabar bukan harga dirimu tetapi keegoaanmu! Harga diri itu milik kita selamanya. Tidak akan luput dan dapt dicabut oleh orang lain .

"Usah gelisah jika kita dihargai. TAPI gelisahlah apabila kita tidak MENGHARGAI"

dimata siapa? Dimata diri sendiri, Namun ego itu lah yang selalu menuntut pengiktarafan dan sanjungan.

Hati yang ego bertuhankan maddiah (material dan fizikal). Apabila iblis berbicara tentang ketinggian api berbanding tanah sebagai asal-usul kejadian dan ukur tara kemuliaan.. dia memberontak . Berasa adam dilebihkan . iblis tidak berbahagia dengan "Kebahagiaan" Adam. Akibat marah, cemburu, derita dan kecewa lalu dibujuknya datuk dan nenek kita (Nabi Adam dan Siti Hawa) dengan strategi dan rencana untuk maksud yang satu " Biar hilang kebahagiaan manusia. Agar bertempat bersamanya di neraka derita selamanya"

Wahai Diri,
Beringatlah akan tipuan syaitan pabila kau tidak bahagia dengan kebahagiaan orang lain. Itulah rasa yang sangat berbahaya. Itu lah pintu rasukan syaitan bila kau sendiri mendakap kejahatan warisannnya sejak lama.

Wahai diriku...
Mulakanlah langkah mencari bahagia dengan merasakan bahagia melihat kebahagiaan oroang lain. Langkah pertama itu ialah MEMBERI MAAF. Namun , terlalu sukar daripadanya memberi maaf. Masih terasa tusukan rasa bagaikan sebuah dendam yang membara. Masih terngiang-ngiang segala kata nista.

Masih terbayang segala tingak laku dan perlakuan. wajah "orang bersalah" itu terasa begitu menjengkilkan. Memberi Maaf kepada mereka seolah olah menggadaikan harga diri. AHHH... apakah maruah ini terlalu murah untuuk disorong tarik dengan harga yang rendah? Dan cukup sakit, bila mengenangkan "musuh-musuh" itu trsenyum dengan kemenangan.

Namun.....
itu hanya bisik hati besarku.. yang melantunkan suara ego dan marah. Kesat dan kesumat. Tetap ijauh dari dalam diri ...ada suara lain yang bergetar.."HATI KECIL" yang tidak jemu -jemu mengingatkan . Suara tulus yang meredakan amukan rasa.

MAAFKAN, LUPAKAN, CINTAKAN , SAYANGKAN...
(Berperang dengan mereka bererti berperang dengan diri sendiri)

Pada sebuah persimpangan rasa, tiba-tiba hati disapa oleh sebuah firman:

"Tatkala kejahatan dengan sebuah kebaikan, nescaya engkau akan dapati musuhmu akan menjadi seolah-olah saudara" (surah fussilat :34)

Wahai diri,
api jangan dilawan dengan api. Nanti bakarannya akan membakar diri sendiri. Menyimpan dendam sama seperti membina sebuah gunung berapi didalam hati. Semakin besar dendam itu, maka semakin sakit hati yang menanggungnya. Musuh-musuhmu terus ketawa, sedangkan kau sendiri menderita mengeuk bisa.

Musim-musim berlalu sewajarnya mendewasakan ku. Pengalaman lampau sentiasa membuktikan bahawa pemusuhan hanya akan memberi kepuasan sementara. Apabila "fatamorgana" itu berlaku, aku akan menjadi lebih dahaga daripada sebelumnya. Apakah akan ku terjah perangkap itu berkali -kali ? OH TIDAK!! mukin tidak akan rerperosok dalam lubang yang sama dua kali. begitulah maksud sebuah sabda. Justeru? cukup sekali!!

Biarlah musuh itu ketawa sepuas-puasnya. Beban rasa ini biarlah aku lepaskan. Tidak akan ku bawa dalam safar kehidupan yang pendek itu. "HIDUP TERLALU SINGKAT UNTUK MEMBENCI" Bermusush dengan orang lain sama seperti bermusuh dengan diri sendiri. Memaafkan orang lain, bererti memaafkan diri sendiri.

Kata bijak pandai.." Apa yang kita berkan akan kita terima kembali"

Betapa leganya sekarang!!! Benarah bahawa kebaikan itu tampak sukar dilaksanakan..Pahit , Sakit. Tetapi apabila dilaksanakan , akan terasakemanisannya. Manakala kejahatan itu tampak mudah, indah dan manis. Namun apabila dilakukan, pasti ada kekesalan, kepahitan dan keresahan.

Ketika ini terasa benar apa yang selalu didengar dlam tazkirah - yang punya tabsyr dan nzar. bahawa dosa itu sesuatu yang meresahkan. Dendam itu dosa. Memaafkan itu pahala. Memaafkan menjemput datangnya "syurga" yang fana. sebelum syurga yang baqa.

Kini....
hatiku tertanya-tanya lagi.. siapa aku..begitu sukar memaafkan. TUAN? TUHAN? aku hanya Hamba. Sedangkan DIA pencipta itu Maha Pemaaf. Maha Pengampun, siapa aku yang kerdil ini untuk terus berdendam. sengaja atau tanpa sengaja, sering atau kekadang.. aku terlanjur menumpang hak-MU...

Lalu....
dalam detuk yang syahdu ini aku menyeru. Marilah sama-sama kita lalui...Jambatan Hati.

No comments:

Post a Comment