Sekadar Renungan...

Usah dipersoal "Mengapa" dan "Kenapa",lantaran kita tidak mampu mengubah realiti, Bukankah takdir akan sentiasa mengatasi tadbir? Tunduk dan akurlah pada takdir dengan mengatur sebaik-baik tadbir"

Monday, January 26, 2009

Rumahku di landa buah-buahan...

hehehe..aku ingatkan nak tido tadi..tpi mata msih besar walau aku tau hakikatnya TETAP kecik..tetiba aku teringat masa aku call kg semalam..huhuh..adakah patut adik aku..dengan belagaknya bagitau aku dia tengah makan buahan..langsat,mangga,rambutan,cempedak.

rambutan kat pokok tgh berbuah dengan megahnya..cempedak bebuah siap nak mencecah tanah,begitu juga ngan mangga..mengenangkan buah2an tu aku mula tersenyum bangga..hahaha..tulah hasil tanaman aku selama ni..



orang arab kata.."man yazrok yahsud" sapa menanam dia menuai ..ooo itu tanda nya aqwal hukkama ni tidak betul..sebab bukan aku yang menuai hasil buah2an itu..hahaha..ooo TIDAK..INI TIDAK ADIILL..tapi memandangkan adik aku memuji hasil tanaman aku..hahah..aku mula tesenyum bangga..INI LAH HASIL TITIK PELUH AKU..

astagfirullah haladhim..ni lah manusia..dengan bangga kata kan..aku lah yang tanam..ni lah hasil titik peluh aku..tanpa kita berfikir..semuanya takkan subur menumbuh kalau bukan kerna KEKUASAANNYA.kalau bukan kerana RAHMATNYA..,padahal kalau bukan kerana KUASA &RAHMAT nya...takkan terhasil sesuatu walau sekecil biji sawi..



carita pasal ni..tetiba aku teringat pagi tadi..

pagi tadi..aku terima panggilan dari arabic department..aku ingatkan ada problem ngan graduation audit aku..rupanya ALHAMDULILLAH PADANYA KU PANJATKAN SYUKUR..aku dapat offer keja part time kat arabic department..

actually aku rasa cam berat ati juga nak amik keja tu..memandangkan ni final year dan dulu aku pernah terima kata2 org yang tak puas ati bila aku keja kat finance department dulu.bab tu takyah citalah kan..buat panjang entri aku je...kehekhekhe

tambahan lagi aku ada dengar sorang student ni memerlukan keje,,aku rasa aku patut bagi budak tu..tapi bila dengar alsan kak ngan kawan aku..aku pun p je lah menyerah diri kat office tu..

alhamdulillah bila dengar actually kak tu mg nak part time sister..sooo tak lah aku rasa bersalah sebab tak serah keja tu ngan orang yang berhak memandangkan student tu brother..


"YA ALLAH..kadng bila aku fikir..ya aku akui murahny rezeki kami selama ni..engkau sentiasa memberi..tapi kami..kenapa masih begini..masih spt dulu yang tidak mensyukuri nikmatMU..Hati ini masih hitam YA ALLAH..hitamnya seghinggakah tiada putih walau setitik pun.tapi egkau masih selalu memberi..memberi dan terus memberi..mungkinkah ini ujian MU..beratnya ujianMU memberikan kesenangna..ya ALLAH..bimbinglah hati ini..didiklah jiwa ini..tundukkan hati kami..moga tidak semakin jauh dariMU..lantaran ujian kesenangan yang engkau limpahi buat kami..didikalah hati kami mg dengan kesenangan ini memberi ruang utk kami lebih mendekatiMU dengan RAHMATMU,"



aku rasa aku perlu lelapkan mata ketika ini..aik..pasai apa aku serius lak pepagi buta ni ek..hurmmm..wallhua'lam..my pillow is calling..tidoooo..tidooo..zZzaZzzZZzzz..

(bangun sekejap)..hehehe


buat tatapan bersama..

"tidurlah dengan Hati yang tenang dan redha,penuh percaya dan keyakinan pada ALLAH,kelak kalau kau bangun pagi2,engkau akan berolehsemangat dan kekuatan yang baru buat menempuh kehidupan"-hamka-

waSSalammm..

No comments:

Post a Comment